Een miljoen euro om onderzoek naar oorzaken Long COVID te versnellen

Onderzoeken naar de oorzaken en de behandeling van Long COVID kunnen door een donatie van een miljoen euro van Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) sneller worden opgestart of worden vervolgd. Binnen 8 weken na het indienen van een voorstel kunnen de onderzoekers met geld van Stichting Long COVID aan de slag. Nu liggen door geldgebrek veel onderzoeken naar Long COVID stil of zijn nooit van de grond gekomen. De tienduizenden mensen met Long COVID hebben nog steeds geen uitzicht op een behandeling die werkt.
Het doel van Stichting Long COVID is om onderzoek naar de ziekte te versnellen, onder andere door het creëren van een samenwerkingsverband tussen wetenschappers van de Universitair Medische Centra.

Voorzitter Ellen Bark-Lindhout van Stichting Long COVID: “voor de tienduizenden patiënten met Long COVID is snelheid en toekomstperspectief het allerbelangrijkste. Vaak zijn ze al drie jaar ziek. De patiënten kampen met ernstige en beperkende klachten en zijn gedeeltelijk of helemaal arbeidsongeschikt geraakt. Hun situatie is nu uitzichtloos. Die situatie duurt maar voort, mede omdat er in Nederland beperkt geld beschikbaar is voor medisch onderzoek.”

“Daarnaast is het van essentieel belang dat er, naast onze gelden, vanuit het ministerie van VWS structureel geld wordt vrijgemaakt voor onderzoek. Wij gaan daar nu alvast mee van start. We moeten alles op alles zetten om de patiënten hun leven terug te geven”, aldus Ellen Bark-Lindhout.

Stichting Long COVID werkt aan het vormen van een samenwerkingsverband, een onderzoeksconsortium,  tussen onderzoekers van de Universitair Medische Centra. Stichting Long COVID heeft onderzoekers van alle UMC’s uitgenodigd om onderzoeksvoorstellen in te dienen. In lijn met de doelstellingen en waarden van de stichting, moeten de projectvoorstellen gericht zijn op snelheid, samenwerking en oplossingsgerichtheid voor de patiënten. In het landelijke consortium gaan onderzoekers intensief samenwerken om de oorzaken van Long COVID te achterhalen. Zij gaan kennis, data en biomateriaal (bv weefsel, bloed, urine) delen. Dit zal de slagkracht vergroten.

Stichting Long COVID biedt naast het consortium ruimte aan innovatieve ideeën die op een andere manier ontstaan, binnen en buiten de UMC's. Onderzoekers kunnen daarvoor een financieringsaanvraag indienen voor bedragen tussen de 15.000 en 100.000 euro. Hiermee stimuleert Stichting Long COVID pilotprojecten en deelprojecten die richting kunnen geven aan groter onderzoek naar de oorzaak en behandeling van Long COVID.

Stichting Long COVID is enorm blij met de donatie van 1 miljoen euro van Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC). ZWiC is een particuliere stichting die sinds haar oprichting 180 zorgmedewerkers of hun nabestaanden die door hun werk in de corona zorg op de intensive care (IC) zijn opgenomen of zijn overleden, financieel heeft kunnen helpen. ZWiC houdt nu op te bestaan en heeft besloten de resterende gelden te doneren aan Stichting Long COVID.

Vorige

Post-COVID patiënt heeft gemiddeld 15 klachten en is na 2,5 jaar niet hersteld