Geef Long COVID-patiënten hun leven terug

Over Stichting Long COVID

Stichting Long COVID heeft als doel financieren en stimuleren van biomedisch onderzoek naar de oorzaken en behandeling van Long COVID.

De Stichting is een initiatief van Long COVID patiënt en arts Annelies Bos en Ellen Bark-Lindhout. Zij voelden de noodzaak om patiënten meer uitzicht op een oplossing te geven. Daarvoor is veel wetenschappelijk onderzoek en dus geld nodig.
Op 8 juni 2022 was de oprichting een feit.

In ons eerste half jaar zijn we vliegend van start gegaan met steun van een fantastisch Comité van Aanbeveling. De organisatie is gegroeid vanuit twee oprichters tot een professioneel werkend team van vrijwilligers, waarin patiënten sterk vertegenwoordigd zijn. Met als resultaat in 2022 meer dan honderdduizend euro aan toegezegde donaties en de eerste toekenning van gelden aan jonge onderzoekers.
Onze ambitie in 2023 is om versnellend en agenderend te zijn voor biomedisch onderzoek naar Long COVID in Nederland. Een belangrijke pijler is het opzetten van een nationaal Long COVID onderzoeksconsortium met samenwerkende UMCs. Lees meer in ons Bestuursverslag 2022.

Wij houden je graag op de hoogte

Waarden

Belangrijke uitgangspunten in ons werk zijn de waarden van de Stichting:

Oplossingsgericht

In alles wat we doen zijn we op zoek naar mogelijkheden en kansen om uiteindelijk te komen tot effectieve behandeling van de Long COVID patiënt.

Open

We zoeken een open samenwerking met andere partijen die zich bezighouden met de Long COVID problematiek en stimuleren kennisdeling & samenwerking tussen onderzoekers, ook internationaal.

Focus

Een specifieke scope en doelgerichtheid maken dat we aanvullend zijn op wat er al is.

Snelheid

We voelen urgentie, we werken snel en streven naar versnelling van onderzoek.

Organisatie

Achter Stichting Long COVID staan gedreven vrijwilligers, ondersteund door een Wetenschappelijke Adviesraad en geïnspireerd door het Patiëntenklankbord.

Samenwerking

Wij werken samen en zijn aanvullend op C-support, PostCovid NL en Patiëntengroep Long Covid Nederland.

• Je kan doneren op de “Wat kan je doen” pagina van deze website. Wil je als organisatie of particulier een grote donatie maken en heb je daarover vragen? Stuur ons graag een mail: info@stichtinglongcovid.nl

• Donaties worden besteed aan klinisch en pre-klinisch biomedisch onderzoek in Nederland naar de oorzaken en behandeling van Long COVID. Een klein deel van het geld gaat naar onze organisatie, die volledig drijft op vrijwilligers.

• Ja we zijn door de Belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), wat betekent dat je donatie aftrekbaar is.

• Bij Long COVID blijven mensen na Corona maanden en zelfs jaren klachten houden: vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, benauwdheid, vergeetachtig, niet goed kunnen concentreren, smaak- en reukverlies en ga zo maar door. Veel Long COVID patiënten kunnen niet of nauwelijks meer werken, naar school gaan, of voor hun kinderen zorgen. Op deze website kan je nog meer informatie over de symptomen vinden.