Biomedisch
Onderzoek

Long COVID, of Post-COVID-Syndroom, is een ingewikkelde ziekte. Het type, de ernst en de duur van de symptomen variëren van persoon tot persoon en de lange termijn effecten van Corona raken bijna ieder orgaansysteem. Er is nog veel biomedisch onderzoek nodig om de ontstaansmechanismen te begrijpen en om behandelingen te testen.
Stichting Long COVID initieert, stimuleert en financiert.

Onze biomedische onderzoeken in de media

Versnellen van onderzoek

Over de hele wereld zijn medische wetenschappers begonnen met onderzoek. Als Stichting streven we naar meer onderzoek in Nederland. We moedigen daarbij samenwerking tussen onderzoekers aan, ook internationaal, om sneller tot resultaten te komen.

Stichting Long COVID Onderzoeksconsortium

In 2023 heeft Stichting Long COVID een uniek consortium opgezet, waarmee onderzoek in Nederland naar oorzaken in een versnelling is gekomen. Vijf Universitair Medische Centra (UMC) en diverse andere instellingen werken samen in vijf onderzoeken naar de ontstaansmechanismen van Long COVID. Kennis delen en het leren van elkaars resultaten is de kracht van het SLC Consortium.

Onderzoek naar behandelingen in Nederland

Nederlandse onderzoekers, geleid door prof. dr. Marc Bonten en prof. dr. Janneke van der Wijgerts van het UMC Utrecht, werken samen met onderzoekers in Europese landen om een studie op te zetten waarin meerdere geneesmiddelen voor Long COVID tegelijkertijd onderzocht kunnen worden. Door financiering van Stichting Long COVID kan dit onderzoek versneld van start gaan. Er wordt hard gewerkt om een start nog voor de zomer mogelijk te maken.
Wil je als patiënt in aanmerking komen voor deelname aan dit onderzoek? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van dit project via de website van Ecraid, de organisatie die deze onderzoeken samen met UMC Utrecht opzet.

Financieringsaanvragen

Graag komen we in contact met onderzoekers en goede ideeën. Om pilotprojecten te starten, lopende onderzoeken te accelereren, of aan te haken op internationaal onderzoek.

Lees meer op onze aanvraagpagina.

Wij houden je graag op de hoogte

Stand van onderzoek wereldwijd

Wij volgen het bestaande biomedisch onderzoek naar Long COVID wereldwijd door gebruik te maken van goede, betrouwbare bronnen. Hierdoor blijven we op de hoogte van recente wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied.
Onze bevindingen hebben we samengevat in de sectie “Wat weten we al”.

Op 10 januari 2024 publiceerde het NRC een uitstekend overzichtsartikel over de stand van biomedisch onderzoek en de rol van de stichting daarin. Lees hier het artikel.

Aanvraag voor financiering indienen

Graag komen wij in contact met onderzoekers en goede ideeën.

• Je kan direct doneren op de “Wat kan je doen” pagina van deze website. Wil je als organisatie of particulier een grote donatie maken en heb je daarover vragen? Stuur ons graag een mail: info@stichtinglongcovid.nl

• Donaties worden besteed aan klinisch en pre-klinisch biomedisch onderzoek in Nederland naar de oorzaken en behandeling van Long COVID. Een klein deel van het geld gaat naar onze organisatie, die volledig drijft op vrijwilligers.

• Bij Long COVID blijven mensen na Corona maanden en zelfs jaren klachten houden: vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, benauwdheid, vergeetachtig, niet goed kunnen concentreren, smaak- en reukverlies en ga zo maar door. Veel Long COVID patiënten kunnen niet of nauwelijks meer werken, naar school gaan, of voor hun kinderen zorgen.
    Op deze website vind je nog meer informatie over de symptomen.