Long COVID: wat weten we al?

Long COVID wordt wel de schaduwpandemie van de Coronapandemie genoemd. Daar waar de oorzaak van Corona snel duidelijk was, zijn de oorzaken en daarmee de behandelmethoden van Long COVID veel moeilijker vast te stellen. Inmiddels zijn wereldwijd onderzoekers begonnen met ontrafeling van dit nieuwe ziektebeeld; veel studies zijn gepubliceerd en gestart naar de vele vraagstukken over Long COVID.

In deze sectie proberen wij meer duidelijkheid te geven over wat we tot nu toe weten. Voor patiënten, artsen en onderzoekers die zich verdiepen in deze nieuwe ziekte geven wij hier regelmatig actuele informatie in de vorm van:

• Samenvattingen van gepubliceerde studies of preprints van studies (nog niet beoordeeld door een tijdschrift)

• Opinieteksten waarin wetenschappers hun mening over een specifiek onderwerp van Long COVID geven

Om gericht te kunnen zoeken is de informatie onderverdeeld in onderstaande drie hoofdcategorieën (klik voor meer info):

1. Wat is Long COVID?

2. Hoe ontstaat Long COVID?

3. Hoe behandel je Long COVID?

Verantwoording

De samenvattende teksten bevatten een selectie van onderzoeken naar Long COVID waarbij we verschillende deelonderwerpen evalueren. We pretenderen niet volledig te zijn en we zijn terughoudend met interpretaties. Dit laatste laten we aan de wetenschappers over.

Bij het selecteren van de studies voor deze website ligt de focus op biomedisch onderzoek en proberen we zoveel mogelijk informatie te geven over onderstaande vraagstukken. Op basis van de groeiende kennis en nieuwe ontwikkelingen rondom Long COVID zullen de inhoud en vorm van deze pagina aan verandering onderhevig zijn. De teksten in dit onderdeel zijn geschreven dan wel geredigeerd door twee artsen met Long COVID en door een medisch bioloog:

• Tom Molmans (TM), arts en Long COVID patiënt

• Femke van Rhijn-Brouwer (FvRB), arts en Long COVID patiënt

• Eefje van ’t Hof (EvtH), medisch bioloog

Selectie van webinars en videos:

Aanvraag voor financiering indienen?

Graag komen wij in contact met onderzoekers en goede ideeën.

Long Covid is een gezondheidscrisis die onze maatschappij miljarden kost. In Nederland alleen verkeren tienduizenden patiënten in een uitzichtloze situatie. Reguliere processen om wetenschappelijk onderzoek te financieren zijn te langzaam in relatie tot de urgentie die bij deze crisis past.

Wij geloven dat er op dit moment versneld veel goede onderzoeksideeën uitgevoerd moeten kunnen worden en stimuleren daarom:

• pilotprojecten die richting kunnen geven aan groter onderzoek

• internationale samenwerking, het in Nederland helpen accelereren of verdiepen van onderzoek dat in andere landen is gestart

We komen graag in contact met onderzoekers die financiering zoeken om pilotprojecten te starten, lopende onderzoeken te accelereren of aan willen haken op internationaal onderzoek.

Het moet gaan om biomedisch onderzoek, gericht op het vinden van de oorzaak, oplossing of behandelmethoden van Long COVID.

In deze fase van onze Stichting kunnen we helpen met fondsenwerving voor projecten die snel kunnen starten met een donatie van €15.000 - €100.000.

Deel via onderstaande button je project(idee) en financieringsbehoefte. Snel en simpel. We bekijken aanvragen in cycli van 2 maanden (nov/dec, jan/feb, etc) maar komen in ieder geval binnen twee weken bij je terug met vervolgstappen.

Wie behandelt de aanvragen?

De aanvragen zullen worden voorgelegd aan de beoordelingscommissie van de Wetenschappelijke Adviesraad.
Het Bestuur beslist over vervolgstappen.

• Je kan direct doneren op de “Wat kan jij doen” pagina van deze website. Wil je als organisatie of particulier een grote donatie maken en heb je daarover vragen? Stuur ons graag een mail: info@stichtinglongcovid.nl

• Donaties worden besteed aan klinisch en pre-klinisch biomedisch onderzoek in Nederland naar de oorzaken en behandeling van Long COVID. Een klein deel van het geld gaat naar onze organisatie, die volledig drijft op vrijwilligers.

• Bij Long COVID blijven mensen na Corona maanden en zelfs jaren klachten houden: vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, benauwdheid, vergeetachtig, niet goed kunnen concentreren, smaak- en reukverlies en ga zo maar door. Veel Long COVID patiënten kunnen niet of nauwelijks meer werken, naar school gaan, of voor hun kinderen zorgen.
    Op deze website vind je nog meer informatie over de symptomen.