Onderzoeksconsortium van Stichting Long COVID

Met dit unieke consortium versnelt Stichting Long COVID (SLC) onderzoek in Nederland naar de oorzaak van de postinfectieuze aandoening Long COVID. Zes Universitair Medische Centra (UMC) en diverse andere instellingen doen, in samenwerking, vijf onderzoeken naar de ontstaansmechanismen van Long COVID. Kennis delen en het leren van elkaars resultaten is de kracht van het SLC Consortium.

• Bloedstolling en verstoring van de bloedvaatjes

Dr. Merel Hellemons
    Erasmus MC, i.s.m. LUMC, Maastricht UMC

Middels dit onderzoek probeert men inzicht te krijgen in hoe de kleinste bloedvaatjes in Long COVID zich gedragen. En hoe eventuele afwijkingen hierin bijdragen aan het ontstaan van klachten.

• Auto-immuniteit in relatie tot Long COVID

Dr. Hung-Jen Chen
    Amsterdam UMC, i.s.m. onder andere LUMC, UMC Utrecht

Als we weten hoe auto-antistoffen de symptomen veroorzaken kan dat ons helpen de diagnostiek te verfijnen en uiteindelijk behandelingen te vinden.

• De rol van neuro-inflammatie bij Long COVID

Dr. Hanneke Willemen
    UMC Utrecht, i.s.m. onder andere Amsterdam UMC

Middels dit onderzoek willen we leren begrijpen hoe neuro-inflammatie en auto-immuniteit specifieke Long COVID symptomen kunnen veroorzaken. Dit kan de grondslag zijn voor behandelmethodieken.

• Immuun-dysregulatie en virale persistentie

Dr. Odilia Corneth

Erasmus MC, i.s.m. UMC Utrecht

De relatie tussen virale persistentie en immuun-
    dysregulatie beter in kaart brengen om beter begrip te krijgen van de mechanismen.

• Immuun-dysregulatie en epigenetica

Dr. Michiel Warlé Radboud UMC, i.s.m. o.a. Maastricht UMC, Erasmus MC

In dit onderzoek wordt bekeken of er markers zijn van immuundysregulatie die geassocieerd zijn met klinische manifestaties bij Long-COVID patiënten tot 3 jaar na infectie.

Ons onderzoeksconsortium in de media

Over het onderzoeksconsortium

Het Stichting Long COVID Consortium is een unieke samenwerking tussen onderzoeksteams uit 6 UMCs en andere onderzoekscentra. Het omvat 5 onderzoeksprojecten op 4 mogelijke ontstaansmechanismen van Long COVID. Zij gaan kennis, data en biomateriaal delen om de slagkracht te vergroten. De eerste 4 onderzoeken zijn eind 2023 gestart en worden binnen 24 maanden afgerond. In februari 2024 is er een vijfde onderzoek gestart.
Hiermee wordt een stevige basis gelegd voor meer onderzoek naar Long COVID in Nederland.

Waarom? Een oplossing nog niet in zicht

De honderdduizenden mensen met Long COVID in Nederland hebben nog steeds geen uitzicht op een behandeling die werkt. Voor deze patiënten is snelheid en toekomstperspectief het allerbelangrijkste. Sommigen zijn ze al meer dan drie jaar ziek. Deze patiënten kampen met ernstige en beperkende klachten en zijn gedeeltelijk of helemaal arbeidsongeschikt geraakt. Hun situatie is nu uitzichtloos.
De oplossing voor deze patiënten kan voortkomen uit biomedisch onderzoek naar de ontstaansmechanismen van Long COVID. Als de oorzaak of oorzaken bekend zijn, kunnen er gerichte effectieve behandelingen worden ontwikkeld.

Hoe? Samenwerking noodzakelijk

Long COVID is een complexe ziekte, over meerdere orgaansystemen heen. Daarom is het belangrijk dat onderzoek vanuit verschillende invalshoeken gedaan wordt. In samenwerking. Dat is ook belangrijk omdat er is in Nederland beperkt geld beschikbaar is voor wetenschappelijk onderzoek. Dus moet er goed met elkaar afgestemd worden over wat belangrijk is om als eerste te onderzoeken en wie wat gaat doen, aansluitend bij ieders expertise. Ook is het noodzakelijk om voort te bouwen op de internationale kennis en wetenschap.

Wat? Onderzoek naar oorzaken

Stichting Long COVID heeft daarom vanaf het begin hard gewerkt aan het vormen van een samenwerkingsverband, een onderzoeksconsortium, tussen onderzoekers van diverse Universitair Medische Centra (UMC). In mei 2023 werden onderzoekers van alle UMC’s uitgenodigd om onderzoeksvoorstellen in te dienen gericht op de 5 veronderstelde mechanismen voor het ontstaan van Long COVID. Zie hier voor meer informatie over de mechanismen.

In lijn met de doelstellingen en waarden van de stichting, moesten de projectvoorstellen gericht zijn op snelheid (in 2023 van start), samenwerking, transparantie en oplossingsgerichtheid voor de patiënten.

De 6 ingediende projectvoorstellen zijn door de Beoordelingscommissie van de Wetenschappelijke Advies Raad (WAR) en het Patiëntenklankbord van de Stichting beoordeeld op vereisten, relevantie en kwaliteit. Dit resulteerde in een selectie van 5 onderzoeksprojecten.

De eerste vier onderzoeksprojecten

Het betreft de volgende projecten (klik op link voor meer informatie):

Het unieke van deze 4 projecten is dat ze door alle betrokken onderzoekers in gezamenlijkheid tot stand zijn gekomen en in afstemming met elkaar worden uitgevoerd.

Onderzoeker: “Ik werk nu dankzij Stichting Long COVID samen met mensen en afdelingen, waar ik anders nooit mee had samengewerkt.”

Stichting Long COVID is enorm trots op de onderzoekers die deze zeer mooie samenwerking hebben gecreëerd - disciplineoverstijgend en centrumoverstijgend. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de versnelling van biomedisch onderzoek naar Long COVID. Zo komen we een stap dichter bij mogelijke oplossingen en behandelmethoden. En dat is waar patiënten om staan te springen.

Een vijfde onderzoeksproject

Per 1-2-2024 is er een vijfde onderzoeksproject gestart. Het betreft het volgende project (klik op de link voor meer informatie):

Doneer voor het SLC Consortium

Tot slot: de projecten hebben mede door een prachtige donatie van Stichting ZWiC (Zorg na Werk in Coronazorg) een vliegende start kunnen maken. Maar er is meer geld nodig. Help je mee aan het vinden van de oorzaken van Long COVID? Doneer nu!

Onze hoofdonderzoekers:

Dr. Merel Hellemons

Longarts, Erasmus MC

“Meer zicht op hoe de kleinste bloedvaatjes zich gedragen bij Long COVID gaat ons helpen deze complexe ziekte eindelijk beter te begrijpen.”

• Dr. Hung-Jen Chen

Dr. Hung-Jen Chen MD

Postdoctoraal onderzoeker, immunoloog en bio-informaticus Amsterdam UMC

"We zijn vastbesloten het raadsel van Long COVID op te lossen. Uw steun en betrokkenheid kunnen een echt verschil maken. Gezamenlijk kunnen we met dit onderzoek bepalen of Long COVID een auto-immuunziekte is.”

• Dr. Ir. Hanneke Willemen

Dr. Hanneke Willemen

Moleculair bioloog UMC Utrecht

“Wat als je verdediging de aanvallende rol op zich neemt? Met ons onderzoek hopen we samen de rol van neuro-inflammatie en auto-immuniteit bij Long COVID te ontrafelen en hiermee hoop te bieden op behandeling en een betere toekomst voor Long COVID patiënten.”

Dr. Odilia Corneth

Postdoctoraal onderzoeker longgeneeskunde Erasmus MC

“Een hardnekkig virus: kan virale persistentie het immuun systeem ontregelen in Long COVID patiënten? Met dit onderzoek brengen we afwijkingen in het immuunsysteem bij Long COVID patiënten in kaart. En onderzoeken we de rol die persistent virus hierin zou kunnen spelen.”

• Dr. Michiel Warlé

Vaatchirurg, transplantatiechirurg bij Radbout UMC

“Meer kennis over de ontregeling van het immuunsysteem zal ons helpen om het ontstaan van mogelijke langetermijneffecten van COVID-19 beter te begrijpen en om aangrijpingspunten te vinden voor behandeling van Long-COVID.”

Financiering

De vier consortiumprojecten projecten hebben mede door een prachtige donatie van Stichting ZWiC (Zorg na Werk in Coronazorg) een vliegende start kunnen maken. Maar er is meer geld nodig om de onderzoeken in de komende twee jaar voort te zetten. Help je mee aan het vinden van de oorzaken van Long COVID? Je kan via deze link doneren.

Patiëntenparticipatie

Inmiddels zijn er voor alle onderzoeken voldoende deelnemers. Je kunt je niet meer aanmelden.