Landelijke campagne: De Langste Lockdown
Corona lijkt voor de meesten van ons voorbij. We leven weer vrij, maken plannen, organiseren kerstdiners en kijken vol verwachting uit naar een nieuw jaar. Maar voor honderdduizenden mensen met Long COVID is de lockdown nooit geëindigd.
Vanaf 23 december is Stichting Long COVID landelijk zichtbaar met de campagne: De Langste Lockdown. Een campagne die teruggrijpt op iets wat we allemaal kennen en in ons collectief geheugen is gegrift: de lockdown. Voor mensen met Long COVID is die periode geen herinnering, maar dagelijkse realiteit.
Drie portretten. Eén werkelijkheid.
De campagne laat drie portretten zien van mensen die nog altijd vastzitten in hun eigen lockdown. Lotte van 12 jaar, student Milan (20) en Sabine (41). Elk portret laat een ander perspectief zien, maar samen vertellen ze één verhaal: een leven dat nog steeds stilstaat na een coronabesmetting terwijl de wereld allang weer doorgaat. Niet met grote woorden of dramatische beelden, maar met intieme scènes achter het woonkamerraam. Een visuele metafoor voor het opgesloten zitten door Long COVID en het voortdurende botsen tussen willen en kunnen.
Echte ervaringen
Long COVID heeft grote impact op het dagelijks leven. Zó groot, dat veel patiënten te ziek zijn om mee te werken aan campagnes, zeker met foto- en filmopnames. Daarom worden de verhalen van Lotte en Milan vertolkt door mensen uit ons eigen netwerk, die zelf niet ziek zijn maar wél betrokken bij onze stichting. De ervaringen achter deze portretten komen van patiënten die Long COVID dringend onder de aandacht willen brengen, maar daar door de ernst van hun klachten zelf niet toe in staat zijn. Het toont pijnlijk aan hoe noodzakelijk onderzoek is, zodat er eindelijk oplossingen komen en honderdduizenden mensen met Long COVID uitzicht krijgen op herstel.
Sabine heeft wél Long COVID. Zij koos er bewust voor om haar verhaal te delen — ondanks dat dit intensief en belastend was — om zo bij te dragen aan meer erkenning en versnelling van onderzoek.